KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Województwo Podlaskie
Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
1 sierpnia 2020

To czas na soki i koktajle z owoców i warzyw

Codziennie powinniśmy spożywać warzywa i owoce. Zaleca się co najmniej 5 porcji dziennie, po około 10 dag każda. Jako jedną porcję można potraktować też szklankę świeżo wyciśniętego soku, pod warunkiem, że będzie on przygotowany samodzielnie i spożyty zaraz po przyrządzeniu. Poznajcie nasze propozycje!

Warzywa i owoce dostarczają organizmowi cennych witamin – głównie witaminy C, beta karotenu i kwasu foliowego,
a także składników mineralnych: wapnia, potasu i magnezu. Posiadają też błonnik, który oczyszcza jelita z resztek pokarmów, pomaga w usuwaniu nadmiaru cholesterolu i korzystnie wpływa na poziom glukozy we krwi. Większość warzyw i owoców zawiera aż 80-90% wody, dzięki czemu są niskokaloryczne.

Soki przygotowujemy ze świeżych warzyw lub owoców oraz mieszane, które są najbardziej wartościowe. Praktycznie możemy wykorzystać niemal wszystkie warzywa i owoce (miękkie i twarde). Soki sporządzamy w sokowirówce, maszynce do mielenia mięsa, wyciskarce, blenderze lub używając tarki o drobnych oczkach. Świeże soki zachowują swoje składniki przez określoną ilość czasu, dlatego zalecane jest ich picie zaraz po sporządzeniu. Aby uzyskać litr soku potrzeba 1,5-2 kg warzyw. Jeśli sok jest za gęsty, możemy go rozcieńczyć, dodając wodę, najlepiej mineralną.

Z kolei koktajle przygotowujemy z co najmniej dwóch składników. Im jest ich więcej, tym większa wartość odżywcza napoju. Koktajle możemy przygotowywać na bazie wody mineralnej, jogurtu, maślanki, mleka, kefiru, soku z cytryny, kiszonej kapusty czy kiszonych ogórków. Składniki komponujemy dowolnie, używając świeżych warzyw i owoców, które mają dużo soku, dobry smak i zapach. Wykorzystujemy też sok ze świeżo wyciśniętych produktów, a następnie całość miksujemy. Aby podnieść wartość koktajli dodajemy świeże zioła, zieleninę, przyprawy, kiełki, otręby, orzechy, migdały, imbir czy miód. Możemy je doprawić na ostro lub na słodko. Koktajle owocowe, warzywne lub mieszane, podobnie jak soki, dostarczają organizmowi niezbędnych, odżywczych składników. Najbardziej wartościowe są koktajle mieszane, warzywne natomiast świetnie oczyszczają organizm.

SOK Z MARCHWI, BURAKÓW I JABŁEK

Składniki: 4 marchewki, 2 małe buraki, 2 jabłka, 2 łyżeczki startego świeżego imbiru.
Wykonanie: Buraki i marchew umyć, obrać, opłukać, pokroić na małe kawałki i zmiksować. Dodać wcześniej umyte, obrane i opłukane, pozbawione gniazd nasiennych oraz pokrojone na mniejsze kawałki jabłka oraz imbir. Całość miksować, aż do połączenia składników. Jeśli masa jest zbyt gęsta, można rozcieńczyć sokiem jabłkowym. Gotową papkę przełożyć na sitko o drobnych oczkach i łyżką odcisnąć resztę soku.

SOK Z MARCHWI I SZPINAKU

Składniki: 25 -30 dag marchwi, 2 pełne garści liści szpinaku.
Wykonanie: Szpinak umyć i osuszyć. Marchew umyć, obrać i opłukać. Do sokowirówki włożyć najpierw liście szpinaku, a następnie marchew. Sok podawać zaraz po przygotowaniu.

SOK Z RABARBARU, BURAKA I JABŁEK

Składniki: 1/2 ogonka liściowego rabarbaru, 3 twarde i soczyste jabłka, 1 burak, 1-2 cm imbiru.
Wykonanie: Rabarbar opłukać, obrać ze skórki i pokroić na krótkie kawałki. Jabłka i burak umyć, pokroić na kawałki, podobnie imbir. Składniki wkładać do sokowirówki na przemian.

SOK Z OGÓRKÓW I SELERA NACIOWEGO

Składniki: 3 łodygi selera naciowego, 3 małe ogórki gruntowe, 2 soczyste i słodkie jabłka, 1 garść szpinaku, 1/2 cytryny (bez skórki), 1 cm świeżego imbiru.

Wykonanie: Starannie umyć wszystkie składniki. Seler pokroić na małe kawałki ok. 2-3 cm. Do wyciskarki na przemian wkładać składniki.

SOK Z CUKINII

Składniki: 2-3 twarde i soczyste jabłka, 1 mała cukinia lub 1/2 dużej, 1 mały pęczek natki pietruszki,
1/2 cytryny bez skórki,

Wykonanie: Umyć i pokroić składniki na mniejsze kawałki (szczególnie natkę pietruszki, żeby nie owinęła się wokół ślimaka wyciskarki), a następnie wkładać je na przemian do wyciskarki. W upalne dni można dodać kilka kostek lodu.

KOKTAJL Z MARCHWI I ZSIADŁEGO MLEKA

Składniki: 5 marchwi, 3 szklanki zsiadłego mleka, 2 łyżki soku z cytryny, miód do smaku.
Wykonanie: Umytą i obraną marchew zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Wymieszać ze zsiadłym mlekiem. Dodać sok z cytryny. Doprawić miodem do smaku i ponownie wymieszać.

KOKTAJL WARZYWNY

Składniki: 1 średni młody burak, 1 zielony ogórek, ¼ zielonej papryki, ¾ szklanki naturalnego jogurtu, 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, 1 łyżka posiekanego koperku, sól, pieprz, sok z cytryny do smaku.

Wykonanie: Warzywa dokładnie umyć, obrać i pokroić na mniejsze kawałki. Zmiksować. Doprawić solą, pieprzem i sokiem z cytryny do smaku. Dokładnie wymieszać. Dodać jogurt i delikatnie wymieszać.

KOKTAJL OGÓRKOWY

Składniki: 2 szklanki maślanki, 1 większy ogórek, 2 rozgniecione ząbki czosnku, 1 łyżka posiekanego koperku, sok z cytryny, sól, mielona papryka do smaku.

Wykonanie: Maślankę roztrzepać trzepaczką. Ogórek dokładnie umyć, pokroić w drobną kostkę, wymieszać z maślanką i czosnkiem. Doprawić solą i sokiem z cytryny do smaku. Posypać koperkiem i papryką.

KOKTAJL Z BURAKA I SELERA

Składniki: 2 małe buraki ćwikłowe, 3 ząbki czosnku, pół małego selera korzeniowego, 5 łyżek posiekanej natki pietruszki, szklanka przegotowanej, zimnej wody.

Wykonanie: Buraki i seler umyć, obrać. Pokroić w kostkę. Przecisnąć przez wyciskarkę wraz z natką pietruszki. Następnie zmiksować z dodatkiem wody. Dodać rozgnieciony czosnek, wymieszać i udekorować natką pietruszki.

KOKTAJL OCZYSZCZAJĄCY Z BOTWINY

Składniki: 1 pęczek botwiny, kubek jogurtu naturalnego, 2 łyżki posiekanego koperku, 1 łyżka otrąb.

Wykonanie: Posiekaną botwinkę ugotować w małej ilości wody, ostudzić. Zmiksować z jogurtem, koperkiem i otrębami.

KOKTAJL ZE SZPINAKU, OGÓRKA I SELERA NACIOWEGO

Składniki: 1 garść szpinaku, 1 ogórek zielony, seler naciowy, sok z cytryny, miód i sól do smaku.

Wykonanie: Liście dokładnie umyć, przebrać, osuszyć. Ogórek umyć i drobno pokroić. Wszystkie warzywa dokładnie zmiksować na jednolitą, gładką masę. Doprawić sokiem z cytryny, solą i miodem. Jeszcze raz wymieszać.

KOKTAJL POMIDOROWO-SELEROWY

Składniki: 5 pomidorów, 1 seler korzeniowy, 1 szklanka przegotowanej zimnej wody, 1 -2 łyżki posiekanej natki pietruszki, miód i sól do smaku.

Wykonanie: Seler umyć, obrać i pokroić w kostkę. Pomidory umyć, sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórki. Z selerów i pomidorów wycisnąć sok w sokowirówce. Dodać wodę, miód i sól do smaku. Przed podaniem posypać natką pietruszki.

KOKTAJL TRUSKAWKOWY Z MIGDAŁAMI

Składniki: 1 łyżka zmielonych migdałów, 1,5 szklanki jogurtu, 25 dag truskawek, miód do smaku.

Wykonanie: Truskawki opłukać, usunąć szypułki. Pokroić na kawałki. Dosłodzić miodem. Jogurt dokładnie roztrzepać i polać truskawki. Posypać migdałami.

KOKTAJL TRUSKAWKOWO- SELEROWY

Składniki: 1 łodyga selera naciowego, 50 dag truskawek, 2 pomarańcze, 1 łyżka miodu, 1 szklanka przegotowanej zimnej wody.

Wykonanie: Seler dokładnie umyć. Truskawki umyć, odszypułkować. Pomarańcze obrać, podzielić na części. Dodać miód. Składniki zmiksować, na końcu dodać wodę i energicznie wstrząsnąć.

KOKTAJL TRUSKAWKOWY Z OTRĘBAMI

Składniki: 200 ml mleka lub maślanki, 15 dag truskawek, szczypta kardamonu, trochę otrąb pszennych.

Wykonanie: Truskawki umyć i oczyścić, odszypułkować. Zmiksować z mlekiem lub maślanką i kardamonem. Posypać otrębami.

KOKTAJL BRZOSKWINIOWO-TRUSKAWKOWY

Składniki: 2 duże dojrzałe brzoskwinie, 2 garście dojrzałych truskawek, sok wyciśnięty z 2 niedużych pomarańczy, lód.

Wykonanie: Brzoskwinie zanurzyć na 1 min. we wrzątku, następnie przelać zimną wodą. Zdjąć skórkę i usunąć pestki. Zmiksować. Dodać umyte, oczyszczone i odszypułkowane truskawki oraz sok z pomarańczy. Włożyć kilka kostek lodu. Zmiksować, przelać do szklanek.

KOKTAJL WZMACNIAJĄCY Z CZARNYCH PORZECZEK

Składniki: 1 garść czarnych porzeczek, 150 ml kefiru, łyżeczka miodu, kilka listków mięty.
Wykonanie: Porzeczki umyć, odszypułkować. Zmiksować z kefirem, miodem i listkami mięty.

 

 

Barbara Majnusz

ŚORDR Częstochowa

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

tel: 54 235 52 61

kontakt@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione