KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Ponad 100 mln zł na Uniwersytety Ludowe

Opublikowano 24.06.2020 r.
Rozwój istniejących Uniwersytetów Ludowych, rewitalizacja ich koncepcji wychowawczej oraz tworzenie nowych placówek, to kilka z celów Programu powstałego na wniosek Wiceprezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego Piotra Glińskiego. Placówki stosujące metody oparte na tzw. idei grundtvigiańskiej mają być miejscami o otwartej, przyjaznej atmosferze, nastawionymi na rozwój osobisty i aktywność społeczną. Takie miejsca nauki będą mogły przyciągnąć osoby mniej aktywne społecznie i dać im szansę zmiany życia na lepsze.

Uniwersytety ludowe realizują swoje cele w oparciu o unikalne metody edukacji dorosłych wypracowane w trakcie ponad 150  letniej  tradycji  tych  placówek.  Pierwsze  uniwersytety  ludowe powstały w połowie XIX wieku w Danii, a następnie w Niemczech, pozostałych częściach Skandynawii i Polsce, gdzie największy ich rozkwit nastąpił w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Placówki oparte były na tzw.  idei  grundtvigiańskiej  (od nazwiska ojca uniwersytetów  ludowych, duńskiego pastora, pisarza i działacza społecznego N.F.S. Grundtviga). 

W Polsce jednym z powodów, dla których aż  60% osób dorosłych nie ma zamiaru  uczestniczyć  w kształceniu,  jest  powszechne  stosowanie  metod  na  wzór  edukacji  formalnej  dzieci  i  młodzieży. Utrzymywany podział ról na wykładowców i słuchaczy osłabia motywację i zmniejsza zainteresowanie udziałem  w  tego  typu  „szkolnych”  formach  edukacji  dorosłych. 

Założenia  grundtvigiańskie  są odpowiedzią  na  ten  problem,  ponieważ  wg  nich  uczeń i  nauczyciel  są  partnerami  w  procesie kształcenia.

Założenia te obejmują:

• Uczenie się przez całe życie: Lifelong Learning (LLL),

• Otwartą, atrakcyjną formę edukacji,

• Autonomię słuchacza i programów nauczania,

• Pedagogikę wspólnoty i więzi międzyludzkich,

• Edukację do wolności i demokracji,

• Rozwój osobisty,

• Dialog różnych poglądów i nurtów,

• Zaangażowanie wspólnot lokalnych.

Metoda  edukacji  grundtvigiańskiej  i  programy  realizowane  przez  uniwersytety  ludowe  znakomicie wpisują  się  w  potrzeby  współczesności,  dlatego  warto  je  rozwijać.  Potwierdzają  to  doświadczenia krajów skandynawskich oraz niemieckojęzycznych, gdzie taka forma edukacji doskonale się sprawdza, przynosząc efekty zarówno w obszarze wzmocnienia kompetencji osobistych i wspólnotowych, jak i wiedzy  oraz  umiejętności –  mówi  prof.  Piotr  Gliński,  Wicepremier,  Przewodniczący  Komitetu  ds. Pożytku  Publicznego.  – Podstawowezałożenia  tej  metody  bliskie  są  założeniom  aktualnych  polityk rozwoju edukacji dorosłych, stawiających sobie za cel m.in. aktywne uczestnictwo i tworzenie kultury, jako efektu kształcenia – dodaje.

Uniwersytety  ludowe  przygotowują  do  aktywnego  udziału  w  życiu  społecznym  i  umożliwiają  ich uczestnikom  nabycie  umiejętności  radzenia  sobie  ze  skomplikowanymi  problemami  współczesnej rzeczywistości. Program ma szerokie oddziaływanie społeczne: od rozwoju kompetencji zawodowych i społecznych młodych bezrobotnych osób, poprzez edukację i zapobieganie cyfrowemu wykluczeniu seniorów,  zapobieganie  wykluczeniu  zawodowemu  i  walidację  kwalifikacji,  po  kulturę  ludową  jako narzędzie budowy tożsamości lokalnej wspólnoty, kształtowanie postawy odpowiedzialności za „małe ojczyzny” oraz wychowywanie lokalnych liderów.   

Program wspierania rozwoju współczesnego modelu uniwersytetów ludowych wyrasta z potrzeby kreowania  aktywnych  postaw  obywatelskich  i  gotowości  do  współpracy  w  odpowiedzialnym przekształcaniu rzeczywistości, zarówno społecznej, jak i gospodarczej, przy wykorzystaniu unikalnej metody  uniwersytetów  ludowych,  ich  koncepcji wychowawczej  i  programowej –  wyjaśnia  Wojciech Kaczmarczyk,   Dyrektor   Narodowego   Instytutu   Wolności -   Centrum   Rozwoju   Społeczeństwa Obywatelskiego, operatora Programu.

Przemawia  za  tym  wizja  twórcy  koncepcji  uniwersytetów  ludowych  N.F.S.  Grundtviga,  tradycja działalności  uniwersytetów  ludowych  w  Polsce,  nierozłącznie  związana  z  edukacją  obywatelską  i społecznym   zaangażowaniem,   aktualny   profil   aktywności   i   dorobek   działających   współcześnie uniwersytetów  oraz  doświadczenia  tych  krajów,  które uczyniły  uniwersytety  trwałym  elementem systemu  kształcenia  i  edukacji  obywatelskiej.  Uniwersytety  ludowe  oferują  swym  uczestnikom możliwość  zespołowego  doświadczania  kultury  i  historii,  umacniają  poczucie  przynależności  do wspólnoty.  To  buduje  w  uczestnikach  poczucie  własnej wartości,  zdolność  podejmowania  decyzji  i odpowiedzialność za wspólnotę – fundament obywatelskiego zaangażowania.   

Program  Wspierania  Rozwoju  Uniwersytetów  Ludowych  na  lata  2020-2030  (PWRUL)  ma  tę  samą wieloletnią perspektywę, co uruchomione dotychczas i wdrażane przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum   Rozwoju   Społeczeństwa   Obywatelskiego   (NIW   CRSO)   programy   wspierania   rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w rozumieniu art. 23 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (UoNIW).

Najważniejsze informacje nt.Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych na lata 2020-2030 (PWRUL):

Budżet: 100.000.000 zł (9,3 mln zł rocznie w latach 2020-2030)

Pięć priorytetów: 

Priorytet  1.   Wsparcie   infrastrukturalne   i   programowe   działających   uniwersytetów ludowych

Priorytet  2.   Wsparcie   tworzenia   nowych   oraz   reaktywacji   wcześniej   istniejących uniwersytetów ludowych

Priorytet 3. Wsparcie sieci i porozumień uniwersytetów ludowych oraz upowszechnienie edukacji grundtvigiańskiej

Priorytet  4.  Wsparcie  rozwoju  edukacji  obywatelskiej  i  zachowania  dziedzictwa  w środowiskach lokalnych

Priorytet 5. Pomoc techniczna.

Program  jest  m.in.  odpowiedzią  na  wezwanie  Rady  UE z  2002  r.  do  tworzenia  krajowych  strategii uczenia  się  przez  całe  życie  (LLL  -  life  long  learning)  i  dokument  pn.  „Perspektywa  uczenia  się  przez całe życie”, przyjęty przez Radę Ministrów w 2013 r.

To już piąty program rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przygotowany w latach 2018-2020 przez Przewodniczącego    Komitetu    ds.    Pożytku    Publicznego,    po    programach    rozwoju    organizacji obywatelskich PROO, wsparcia wolontariatu „Korpus Solidarności”, rozwoju organizacji harcerskich i skautowych   ROHiS   i   wsparcia   doraźnego   w   czasie   epidemii   Covid-19.   Łącznie   w   tym   czasie dofinansowanie  organizacji  obywatelskich  w  ramach  programów  zwiększyło  się  niemal  trzykrotnie  z 60 do 170 milionów złotych rocznie.

Źródło: Narodowy Instytut Wolności

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

POWIĄZANE TEMATY:uniwersytet ludowy
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO