KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Nowe zasady sprzedaży drewna w Lasach Państwowych

Opublikowano 26.11.2019 r.
Na należącym do Lasów Państwowych Portalu Leśno-Drzewnym zostały zamieszczone nowe zasady sprzedaży drewna. W przyszłym roku Lasy Państwowe planują sprzedać w sumie 40,3 mln m3 drewna.

80% surowca to pula dla przedsiębiorców posiadających tzw. historię zakupu - drewno to będzie oferowane w Portalu Leśno-Drzewnym. Pozostałe 20 proc. będzie sprzedawane w aplikacji e-drewno, dostępnej dla wszystkich podmiotów gospodarczych.

Tym razem regulujemy zasady z góry na dwa lata i ustanawiamy bardzo korzystny dla stałych odbiorców podział puli surowca między procedury sprzedaży w stosunku 80 do 20. Jest to najlepsza propozycja dla zapewnienia stabilności i rozwoju polskiego przemysłu drzewnego bez naruszania podstawowych zasad rynkowych i konkurencji - informuje Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych. Pierwszy etap sprzedaży rozpocznie się 6 grudnia.

Co roku surowiec od Lasów Państwowych kupuje ok. 7000 krajowych firm najróżniejszej wielkości. Trafia do nich ogromna większość z całości pozyskiwanego drewna. Od wielu lat leśnicy oferują przedsiębiorcom surowiec w dwóch najważniejszych internetowych procedurach: w sprzedaży ofertowej w Portalu Leśno-Drzewnym (http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno), umożliwiającej nabycie surowca klientom, którzy kupowali już wcześniej od Lasów Państwowych, oraz na aukcjach systemowych w aplikacji e-drewno, dostępnych dla wszystkich przedsiębiorców. 

Sprzedaż w Portalu Leśno-Drzewnym będzie odbywała się raz do roku z jedną dogrywką, zaś aukcje systemowe dwa razy (w każdym półroczu trafi na nie po 10 proc. puli surowca). W przypadku pierwszej procedury przy ocenie ofert, zgodnie z postulatami większości przedsiębiorców, nie będzie brane pod uwagę tzw. kryterium geografii. Liczyła się będzie wyłącznie cena zaproponowana przez klienta. Podstawą do wyliczenia maksymalnej oferty zakupu klientom Portalu Leśno-Drzewnego będzie historia ich zakupów z ostatnich dwóch lat, tak jak wcześniej. 

Nie mogliśmy przystać na propozycje niektórych organizacji przemysłu drzewnego, które domagały się nawet 5-letniej historii zakupów. To byłby kolejny element ograniczający części firm dostęp do surowca i tym samym niwelujący rynkową konkurencję - wyjaśnia dyrektor generalny Lasów Państwowych. 

Jak informują Lasy Państwowe, nowe zasady to wynik długotrwałych konsultacji z organizacjami przemysłu drzewnego, które odbywały się m.in. w ramach specjalnego zespołu, pracującego pod auspicjami Ministerstwa Środowiska oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. 

Zgodnie z harmonogramem, pierwszy etap sprzedaży ofertowej w Portalu Leśno-Drzewnym rozpocznie się 6 grudnia i potrwa do 12 grudnia. W drugiej połowie miesiąca odbędzie się drugi etap (dogrywka) i około 20 grudnia poznamy ostateczne wyniki sprzedaży w PL-D na 2020 r. Pierwsza z dwóch aukcji systemowych w aplikacji e-drewno ruszy natomiast po 6 stycznia przyszłego roku.

Źródło: Lasy Państwowe

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO