KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

IGR: podwyżka akcyzy to uderzenie w polskich producentów tytoniu

Opublikowano 20.11.2019 r.
Instytut Gospodarki Rolnej wziął w obronę polskich producentów tytoniu i zdecydowanie sprzeciwia się zaproponowanym przez Rząd zmianom w podatku akcyzowym. Według Instytutu zaproponowane zmiany będą stanowić kolejne uderzenie w producentów.

Szykują się zmiany w Ustawie o Podatku Akcyzowym. To jedna z pierwszy ustaw złożonych do procedowania przez nowy sejm. W uzasadnieniu do przedłożonego rządowego projektu możemy przeczytać, że przewiduje on indeksację stawek podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe będące używkami, czyli alkohol etylowy, piwo, wino, wyroby winiarskie, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy i wyroby nowatorskie.

Proponowana przez rząd zmiana podwyższa stawki akcyzy o 10 procent. Zmiany te mają wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku.

Na temat zmian negatywnie wypowiedzieli się już producenci piwa, a teraz w obronę producentów tytoniu wziął Instytut Gospodarki Rolnej. Instytut zdecydowanie przeciwia się rozwiązaniom zaproponowanym przez rząd.

Rozwiązania zaproponowane w projekcie stanowić będą kolejne uderzenie w polskich producentów tytoniu do palenia. Polska znajduje się w gronie dziesięciu państw Unii Europejskiej obarczonych najwyższą stawką procentowa w omawianym zakresie. Dodatkowo nowe rozwiązania naruszać będą wypracowywaną od lat i obowiązującą niepisaną zasadę dotyczącą zachowania równowagi cenowej między różnymi kategoriami papierosów – czytamy w komunikacie podpisanym przez Dyrektora Instytutu Jacka Podgórskiego.

Instytut wskazuje również nagatywne następstwa wprowadzenia zaprononowanych przepisów.

Według Instytutu są to:

  • uzależnienie wysokości dochodów budżetowych od polityki cenowej producentów i tym samym brak przeiwdywalności tych dochodów,
  • zachęta do obniżania cen i wojen cenowych – niższa cena detaliczna to niższa akcyza procentowa i VAT,
  • brak realizacji zdrowotnych funkcji podatku akcyzowego: obniżanie cen = większa dostępność papierosów dla osób młodych lub mniej zamożnych,
  • brak realizacji wytycznych do art. 6 FCTC WHO – państwa powinny rozważyć wdrożenie systemów podatkowych opartych na systemie podatku kwotowego ponieważ system ten ma znaczną przewagę nad systemami ad valorem. W przypadku systemu opartego na podatku ad valorem palacze poprostu przechodzą na tańsze kategorie cenowe papierosów a te, tanie czy drogie szkodzą tak samo.

Z naszym niezrozumieniem spotyka się fakt podwyższenia stawki procentowej do aż 32,05% ceny detalicznej. Podwyższenie stawki kwotowej na papierosy ma wzrosnąć natomiast  z 206,76 zł za 1000 szt. do 228,10 zł. za 1000 szt. Podwyższenie akcyzy kwotowej przy jednoczesnym obniżeniu części procentowej z sukcesem przeprowadziła Łotwa. Tamtejszy resort finansów zakładał w latach 2013 -2015 wzrost dochodów w wyniku reformy o 7,55 mln EUR. W praktyce dochody budżetowe wzrosły o 26,3 miliona EUR - czytamy w komunikacie IGR

 

Zdaniem IGR bezcelowa jest w tym momencie podwyżka akcyzy na płyny do e-papierosów i wkładów tytoniowych z uwagi na fakt, że są to młode, innowacyjne kategorie produktów i mają na celu ograniczenie szkodliwości zdrowotnej.

- W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o nieprocedowanie projektu w obecnym kształcie – kończy opinię Instytut.

Źródło: IGR

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO