KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych

WYSZUKIWARKA

Powstaje projekt nowoczesnych dróg rolniczych

Opublikowano 13.05.2019 r.
Brak dojazdowych dróg rolniczych to wielka bolączka w gospodarstwach, gdy w okresach mokrych grunt staje się nieprzejezdny. Jak temu zaradzić? Państwowy Instytut Technologiczno-Przyrodniczy w Falentach pracuje już nad projektem nowoczesnych dróg rolniczych. Poznajcie szczegóły.

Prowizoryczne szlaki dojazdowe są przez użytkowników utwardzane prowizorycznie wszelkimi dostępnymi materiałami, takimi jak gruz budowlany, żużel czy gałęzie, co jest mało skuteczne, szpeci krajobraz i szkodzi środowisku. Brak dróg rolniczych powoduje przyspieszone niszczenie sprzętu, a także generuje wysokie koszty dojazdów, szczególnie w południowej i wschodniej części Polski, gdzie wieloletnie podziały własnościowe działek spowodowały ich znaczne rozdrobnienie.

Państwowy Instytut Technologiczno-Przyrodniczy pracuje aktualnie nad opracowaniem konstrukcji drogi dojazdowej dostępnej dla każdego rolnika. W założeniu droga taka ma być tania i możliwa do wykonania sprzętem będącym na wyposażeniu przeciętnego gospodarstwa. Do końca PRL stabilizację nawierzchni gruntowych osiągano poprzez dodanie i wymieszanie gruntu sypkiego z cementem, wapnem lub popiołami. Do gruntów spoistych wysadzinowych należało dodać żwiru w celu stworzenia mieszanki optymalnej, co wiązało się z dużymi nakładami i pracochłonnością. Drogi takie powodowały ogromne zapylenie, zabójcze dla pojazdów i szkodliwe dla ludzi, oraz szybko ulegały destrukcji. Wszyscy znamy tzw. żwirówki, po których kluczy się samochodem omijając w tumanach kurzu dziury i wyboje. 

Koncepcja Instytutu polega na wykorzystaniu odpowiedniego preparatu wiążącego w celu ustabilizowania gruntu rodzimego. Technologia zmierza do zminimalizowania konieczności głębokiego korytowania i wymiany gruntu, co jest szczególnie kłopotliwe i kosztowne.

Obecnie na terenie Zakładu doświadczalnego w Instytucie Technologiczno-Przyrodniczym w Falentach trwają intensywne prace laboratoryjne nad recepturami odpowiednich mieszanek i doborem najbardziej efektywnych preparatów wiążących. Prace te prowadzone są przez instytutowe Laboratorium Inżynierii Środowiska. Można już oglądać na terenie Instytutu eksperymentalne odcinki wykonanych w różny sposób dróg. W przygotowaniu znajdują wytyczne budowy dróg, zawierające przykładowe schematy konstrukcyjne oraz opisy różnych technologii wykonania, doboru sprzętu i materiałów. Planowane są także foldery oraz film szkoleniowy.  

 

Źródło: ITP

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO