KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Restrukturyzacja małych gospodarstw - decyzja i co dalej?

Opublikowano 23.04.2019 r.
29 marca zakończył się nabór wniosków na operacje typu Restrukturyzacja małych gospodarstw. Jeśli Komisja Europejska zatwierdzi zmiany przygotowane w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, drugi termin przyjmowania wniosków z tego działania odbędzie się w maju. Będzie wówczas zniesiony wymóg podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników oraz zostanie podwyższony próg wyjściowej wielkości ekonomicznej do poziomu poniżej 13 tys. euro. 
 
Zgodnie z procedurami, po obliczeniu przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa sumy uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru, prezes agencji podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej informację o kolejności przysługiwania pomocy w poszczególnych województwach. Następnie, po ewentualnej korekcie wniosku i biznesplanu, beneficjent otrzymuje decyzję o przyznaniu pomocy. 
 
Aby uzyskać pierwszą ratę premii w wysokości 80% całkowitej jej wartości, należy złożyć wniosek o płatność w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia decyzji. Oczywiście, można go złożyć wcześniej (im szybciej tym lepiej), ale pod warunkiem, że rozpoczęliśmy realizację biznesplanu. Co to oznacza? Mogą to być, np.: 
  • rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją 
  • prace przygotowawcze, takie jak: uzyskanie zezwoleń 
  • zawarcie umowy, w wyniku której ma nastąpić: 
- przeniesienie własności lub posiadania maszyny, urządzenia lub wyposażenia 
- świadczenie usług 
- przeniesienie własności lub posiadania gruntów rolnych. 
 
Dokumentami potwierdzającymi rozpoczęcie realizacji biznesplanu będą więc stosowne umowy, faktury pro forma, zezwolenia lub też poświadczenie zakupu planowanych środków obrotowych wpisanych w planie biznesowym. 
 
Załącznikami do wniosku o I ratę płatności będą wymienione dokumenty, a ponadto wydruk strony z ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie zawierającej informację o zdarzeniach gospodarczych, które wystąpiły w gospodarstwie beneficjenta po dniu doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy.
 
Wypłata pierwszej raty premii następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami. Wsparcie jest wypłacane na konto bankowe beneficjenta, wskazane we wniosku o płatność. W przypadku niespełnienia warunków decyzji o przyznaniu pomocy, z zastrzeżeniem dopełnienia których została ona wydana lub w sytuacji niezłożenia wniosku o płatność w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia decyzji, dyrektor oddziału regionalnego agencji stwierdza jej wygaśnięcie.
 
Wniosek o płatność drugiej raty premii w wysokości 20% całkowitej wartości pomocy składa się po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 3 lat od momentu wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do 31 sierpnia 2023 r. Załącza się: sprawozdanie z realizacji biznesplanu, dokumenty potwierdzające realizację zadeklarowanych w nim działań, oświadczenie o prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie lub księgi przychodów i rozchodów, lub księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów na podstawie odrębnych przepisów; plan nawozowy oraz kopię wyników analizy chemicznej gleby – jeżeli beneficjentowi przyznano punkty z tego tytułu.
 
Przy wyliczaniu wielkości ekonomicznej (SO) do sprawozdania z realizacji biznesplanu ważne jest, kiedy beneficjent będzie składał wniosek o płatność II raty premii: czy do 15 maja danego roku czy po 15 maja. W przypadku gdy zakończenie realizacji biznesplanu przypada:
do 15 maja danego roku – bierze się pod uwagę stan średni zwierząt oraz uprawy w plonie głównym w roku poprzedzającym rok zakończenia realizacji biznesplanu 
po 15 maja danego roku – bierze się pod uwagę stan średni zwierząt oraz uprawy w plonie głównym w roku zakończenia realizacji biznesplanu.
 
Zmiany, w stosunku do biznes- planu, polegające na zwiększeniu lub zmniejszeniu o nie więcej niż 30% skali produkcji roślin danego gatunku (mierzonej udziałem powierzchni uprawy w całości upraw) lub zwierząt danego gatunku (mierzonej liczbą zwierząt w gospodarstwie) nie wymagają zgody ARiMR, pod warunkiem, że zostanie spełnione kryterium wymaganego osiągnięcia i zwiększenia wielkości ekonomicznej.
 
Wypłata drugiej raty pomocy następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami. W przypadku niespełnienia wymaganych warunków lub niezłożenia wniosku o płatność w terminie, dyrektor oddziału regionalnego agencji wydaje decyzję o odmowie wypłaty drugiej raty pomocy. W takiej sytuacji, kiedy beneficjent nie wywiąże się z prowadzenia gospodarstwa zgodnie z zaplanowaną strukturą lub nie zrealizuje przewidzianych w biznesplanie inwestycji, pierwsza rata pomocy podlega zwrotowi w całości lub części.

 

 
Elżbieta Michalak
Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach 
 
 

Jeden z 16 Ośrodków Doradztwa Rolniczego w kraju. Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach realizuje na obszarach wiejskich województwa łódzkiego zadania z zakresu doradztwa rolniczego. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest doradztwo rolnicze, obejmujące działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

 

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO