KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie

WYSZUKIWARKA

Podatek rolny w 2019 r. - co musisz wiedzieć?

Opublikowano 08.01.2019 r.
Pod koniec października bieżącego roku Prezes Głównego Urzędu Statystycznego opublikował informację o średniej cenie skupu żyta, będącej podstawą do ustalenia wysokości podatku rolnego w przyszłym roku. Za okres 11 ostatnich kwartałów wyniosła ona 54,36 zł za 1 dt. Oznacza to, że podatek rolny w 2019 r. może nieznacznie wzrosnąć.

 

Od 2013 r., kiedy to wprowadzono mechanizm buforujący skokowe zmiany wysokości podatku rolnego, cenę żyta ustala się za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy. Brzmi skomplikowanie, ale oznacza tyle, że do ustalenia średniej ceny żyta bierze się trzy pierwsze kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy i jeszcze dwa lata poprzedzające te trzy kwartały. Ani o jotę jaśniej. No to może wytłumaczy to przedstawienie zdarzeń na osi czasu? Podatek rolny w 2019 r. będzie obliczony na podstawie cen skupu żyta z pierwszych trzech kwartałów 2018 r. i jeszcze z lat 2017 i 2016, co razem daje jedenaście kwartałów. 

Żyto należy do produktów rolnych towarowych, co oznacza, że podlega wpływom gry rynkowej. Jego cena zależna jest od wielu czynników, np. od: poziomu zbiorów, wielkości zapasów, popytu wewnętrznego na cele spożywcze i paszowe, przepływów transgranicznych itp. Mechanizm 11 kwartałów niweluje wpływ dynamicznych wahań cen rynkowych na wysokość podatku rolnego. 

Dla porządku przypomnijmy, iż podatek rolny wynosi:

  • dla gruntów gospodarstw rolnych – równowartość pieniężną 2,5 dt żyta od 1 hektara przeliczeniowego
  • dla pozostałych gruntów – równowartość 5 dt żyta od 1 hektara fizycznego, zarejestrowanego w ewidencji gruntów i budynków. 

Ostatecznie, o wysokości podatku rolnego decydują rady gmin, gdyż są one uprawnione do obniżania cen skupu żyta ustalonych w sposób opisany powyżej. Procedura 11 kwartałów, jak widać, jest skuteczna, bowiem wahania wysokości podatku są niewielkie – w 2019 r. może on wzrosnąć o niecałych 5 zł.

O wiele większe znaczenie mogą mieć zmiany przyjęte w lipcu tego roku, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Ostatnimi czasy zdarzało się, iż zaczęto przyjmować dość kuriozalną interpretację polegającą na traktowaniu infrastruktury przesyłowej na grun-tach rolników lub Lasów Państwo- wych na równi z prowadzeniem na nich działalności gospodarczej. Na grunty, przez które przebiegała infrastruktura przesyłowa i dystrybucyjna (elektroenergetyczna, gazowa, ciepłownicza czy telekomunikacyjna) zaczęto nakładać znacznie wyższe podatki od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie dość, że takie linie przesyłowe mogą być posadowione wbrew woli właściciela, mogą prowadzić w jakiejś mierze do ograniczenia prawa własności i pełnego korzystania z nieruchomości, a w konsekwencji również do obniżenia ich wartości, to jeszcze były obciążane wyższym podatkiem. 

Aby zapobiec takim praktykom, z gruntów zakwalifikowanych na prowadzenie działalności innej niż rolnicza wyłączono użytki rolne:

  • przez które przebiegają liniowe urządzenia przesyłowe
  • zajęte na pasy technologiczne, stanowiące grunt w otoczeniu tych urządzeń
  • zajęte na strefy bezpieczeństwa oraz strefy kontrolowania, zwłaszcza w przypadku ropociągów i gazociągów.

Zwolnienia te nie będą mieć zastosowania wobec gruntów wykorzystywanych na prowadzenie nierolniczej działalności gospodarczej innej niż związanej z urządzeniami przesyłowymi.

 

 
Janusz Szrama
Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach 
 
 

Jeden z 16 Ośrodków Doradztwa Rolniczego w kraju. Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach realizuje na obszarach wiejskich województwa łódzkiego zadania z zakresu doradztwa rolniczego. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest doradztwo rolnicze, obejmujące działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

 

POWIĄZANE TEMATY:podatek rolny 2019
Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO