KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
3 kwietnia 2018

Oliwa z oliwek – śródziemnomorski skarb

Oliwa z oliwek to jeden ze skarbów śródziemnomorskiej diety. Wchodzi w skład większości tamtejszych potraw. Nie tylko podkreśla smak i aromat wielu dań, ale także wpływa na wyjątkowo niski wskaźnik chorób serca w krajach takich jak Włochy, Grecja czy Hiszpania. 

Dlaczego tak się dzieje? Oliwa z oliwek podnosi poziom „dobrego” cholesterolu (HDL) a zmniejsza poziom „złego” cholesterolu (frakcji LDL). To nie koniec jej zalet. Zawiera substancje przeciwutleniające, które spowalniają procesy starzenia się i są istotnym elementem profilaktyki chorób nowotworowych. Oliwa z oliwek jest także świetnym źródłem: potasu, żelaza, fosforu, prowitaminy A oraz witamin z grupy B,C,E. Nie można pominąć także faktu, że dostarcza naszemu organizmowi dużej dawki „dobrych” jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jakiej oliwy szukać?

Najwyższej jakości oliwy oznaczane są jako Extra Vergine (lub Virgine). Taka oliwa otrzymywana jest z pierwszego tłoczenia na zimno i nie zawiera żadnych konserwantów i chemikaliów stosowanych dla polepszenia wydajności ekstrakcji. Warto też rozejrzeć się za oliwą z certyfikatem ekologicznym – daje on dodatkową gwarancję jakości i pewność, że przy uprawie oliwek nie stosowano środków chemicznych. Oliwa Extra Vergine jest stosunkowo droga, ale tłuszcze nieoznaczone znakiem „Extra Virgin” mają dużo niższą jakość odżywczą. 

Przechowywanie oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek powinna być przechowywana w ciemnym, chłodnym miejscu. Światło powoduje, że traci ona witaminy i przeciwutleniacze. Kupując oliwę z oliwek warto zwrócić uwagę na warunki w jakich stoi na sklepowej półce – nie wybierajmy tłuszczu sprzedawanego w jasnych butelkach lub narażonego na ciągłe światło. 

Jak wykorzystać oliwę z oliwek?

Tajemnica szczęścia ukryta jest w tym, by widzieć wszystkie cuda świata i nigdy nie zapomnieć o dwóch kroplach oliwy na łyżce – napisał znany pisarz, Paulo Coelho.

Niewielka ilość „złocistego płynu” (tak oliwę nazywał Homer) świetnie sprawdzi się jako dodatek do sałatek. W wielu przypadkach z powodzeniem może też zastępować niskowartościowe rafinowane oleje. Mimo zdrowotnych właściwości trzeba pamiętać, że oliwa z oliwek pozostaje tłuszczem, dlatego nie należy przesadzać z jej spożyciem.  

 

 

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Magdalena Przybylak-Zdanowicz dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Każdego roku opracowuje Ekologiczny Poradnik Księżycowy oraz współtworzy "Kalendarz Rolników". Współpracuje z czasopismem i portalem o produktach ekologicznych Biokurier.pl, oraz czasopismem dla rolników ekologicznych Eko Arka www.ekoarka.com.pl. Laureatka wyróżnienia w konkursie na najciekawszą publikację związaną z rolnictwem ekologicznym. Od kilku lat, wspólnie z mężem, prowadzi certyfikowane gospodarstwo ekologiczne Warmińska-Ekozagroda na Warmii specjalizujące się w uprawie zbóż i roślin wysokobiałkowych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • WDR
  • KOWR
  • ODR Bratoszewice
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI