KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?

Partnerzy portalu

Partner serwisu Anwil Grupa Orlen
Partner serwisu Polski Cukier
18 maja 2018

Dlaczego warto jeść jajka na miękko?

Jeszcze kilka lat temu dietetycy przestrzegali przed jedzeniem zbyt dużej liczby jajek. Dziś, po dokładnych badaniach, wszystko wskazuje na to, że jajka są prawdziwą superżywnością. Najzdrowsze są te ugotowane na miękko. Dlaczego?

 

Nie ma w przyrodzie drugiego takiego ,,produktu'' jak jajo. Skoro z jaja może wykluć się nowe życie, to oznacza, że jajo jest znakomitym produktem odżywczym i dla nas.

Jaja należą do najwspanialszych produktów przyrody. Z jaja może się wylęgnąć pisklę, co oznacza, że w jaju mamy wszystkie niezbędne składniki do stworzenia nowego życia – mówi Mariola Nowak, technolog żywności z Łodzi. – Nie ma w przyrodzie drugiego takiego ,,produktu'' jak jajo. Skoro z jaja może wykluć się nowe życie, to oznacza, że jajo jest znakomitym produktem odżywczym i dla nas.

To, jak wiele zdrowia może przyspożyć nam jajko zależy od wielu czynników. Ważne, aby nie było to jajko z chowu klatkowego, gdyż nieszczęśliwe, żyjące w stresie kury nie są w stanie znieść jaj o dużej wartości odżywczej. Warto więc sięgać po jaja z certyfikatem eko lub BIO albo... z własnego kurnika. Szczególnie dużo warte są jaja od kur karmionych zróżnicowaną, zdrową paszą bez dodatku genetycznie modyfikowanej soi.

Najbardziej wartościową częścią jaja jest żółtko – wyjaśnia pani technolog. – Żółtko zawiera sporo ,,dobrego'' cholesterolu, ale zawiera także bardzo dużo lecytyny, która działa stabilizująco na wszystkie tłuszcze w organizmie. Bardzo ważne jest to, że żółtko tylko wtedy zachowuje wysokie wartości odżywcze kiedy nie jest ścięte. Za to białko powinno być ścięte. Dlatego najlepszym sposobem jedzenia jajek jest jajko na miękko lub jajko sadzone z płynnym żółtkiem.

Dietetycy dostrzegają coraz więcej zalet jajek. Wskazują, że są sycące, a więc pomagają w odchudzaniu. Jaja zawierają wiele witamin, w tym niezwykle cenną witaminę D, oraz żelazo - w najłatwiej przyswajalnej postaci. Gotowane jajko kurze zawiera 1,89 mg żelaza w 100 g, a samo żółtko - 2,73 mg/100 g. Jaja także zmniejszają ryzyko chorób serca, poprawiają wzrok i... są smaczne.

Dziś już nikt nie radzi, aby jeść jedno lub dwa jajka w tygodniu. Możemy jeść ich tyle, ile chcemy. Warto więc, by każdy rolnik wiedział, że ma w kurniku superżywność, dobrą dla dzieci i dla dorosłych. Dbajmy więc o kury, dostarczajmy im zdrowej paszy, a latem wypuszczajmy na wybieg. Zdrowe kury to gwarancja, że jaja będą pełne substancji odżywczych, a więc i my będziemy zdrowsi.

 

 

kontakt1.jpg
Beata Kozłowska
Polska dziennikarka od kilkunastu lat związana z różnymi portalami rolniczymi, ekologicznymi i lifestylowymi. Ceni rolnictwo zrównoważone i ekologiczne. Szanuje pracę rolników i chciałaby, żeby rolnik był wynagradzany nie tylko za wagę produkowanej żywności, ale przede wszystkim za jej jakość, a polska żywność jest najsmaczniejsza na świecie.
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
REKLAMA

Redakcja

tel: 54 235 52 61

kontakt@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione