KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
21 lutego 2018

Czy warto przestać pić kawę?

Kawa to zdecydowanie najpopularniejszy napój na świecie - co roku wypijanych jest miliardy filiżanek. Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki gorącego, ciemnego napoju. Jej popularność wynika przede wszystkim ze znacznej ilości kofeiny w naparze. Jeśli zastanawiacie czy kawa jest zdrowa, czy może nam szkodzi. Czy warto pić kawę a może lepiej z niej zrezygnować – przeczytajcie artykuł i sami zdecydujcie.

Co kryje w sobie kawa?

Napar ze zmielonych ziaren kawowca to napój o niezwykle bogatym składzie. Pierwsze co przychodzi nam na myśl, kiedy myślimy o kawie to oczywiście kofeina. W zależności od rodzaju kawy w kubku gorącego napoju znajduje się do 80 do nawet 300 mg kofeiny. Kofeina to związek organiczny z grupy alkaloidów wykazujących działanie pobudzające, dla porównania w kubku herbaty znajdziemy 18-100 mg kofeiny. Kawa zawiera także polifenole – związki o działaniu przeciw utleniającym, które usuwają wolne rodniki. Działają one jednak mniej efektywnie niż te zawarte w zielonej herbacie i ziołach. W naparze znajdziemy również sole mineralne (np. potas), witaminę PP oraz błonnik,  również wiele związków aromatycznych, małe ilości węglowodanów, kwasów tłuszczowych oraz kwasów organicznych. Podczas palenia ziaren kawy powstaje szkodliwy dla zdrowia benzopiren. 

Jakie są korzyści z picia kawy?

Każdy wie, że kawa działa pobudzająco, jest to oczywiście wynikiem zawartości kofeiny. Kawa wpływa pozytywnie na koncentrację, zmniejsza senność, można więc ją stosować jako środek doraźny. Kofeina wpływa również korzystnie na samopoczucie, zmniejsza uczucie zmęczenia oraz sprawia, że czujemy się odprężeni. Kawa zwiększa ilość wydalanego moczu, co oznacza, że działa oczyszczająco, zwiększając wydalanie wraz z moczem toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Trzeba jednak pamiętać, że jest to jednocześnie działanie odwadniające, a więc pijąc kawę powinniśmy również zwiększyć ilość wypijanej ciągu dnia wody.

Jak dowiedziono, podczas licznych badań picie kawy poprawia pamięć krótkotrwałą oraz wpływa korzystnie na zdolności poznawcze. Jej regularne spożycie w niewielkich ilościach może więc nieco zmniejszać ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i wystąpienia objawów demencji. Picie kawy zmniejsza również ryzyko rozwoju cukrzycy typu II, wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego, układu krążenia (tylko przy spożywaniu niewielkich ilości). Napar wpływa także na oskrzela, rozszerzając je i ułatwiając oddychanie, kawę mogą więc stosować astmatycy przy niezbyt nasilonych atakach duszności.  

Wykazano również zmniejszone ryzyko wystąpienia niektórych chorób – nowotworów wątroby, jelita grubego i pęcherza moczowego, marskości wątroby, kawa zmniejsza również ryzyko zachorowania na kamicę żółciową (u mężczyzn). 
Niekorzystny wpływ na organizm.

Negatywne skutki picia kawy występują zazwyczaj kiedy przesadzamy z jej ilością. Chociaż przy wystąpieniu niektórych chorób powinnyśmy zupełnie z niej zrezygnować. U niektórych osób po wypiciu kawy występuje uczucie lęku, niepokoju, nerwowości czy nawet roztrzęsienie. Jak wiadomo kawa działa pobudzająco, więc powinniśmy z niej zrezygnować w godzinach wieczornych, aby nie powodowała zaburzeń snu. Picie naparu zwiększa również wydalanie wraz z moczem niektórych minerałów jak magnezu czy wapnia. Jeśli więc wypijamy w ciągu dnia większą ilość kawy, powinniśmy pamiętać o uzupełnieniu diety w te składniki. Należy również pamiętać, że zawarta w kawie kofeina jest alkaloidem, który może uzależniać, nie powinniśmy zatem przesadzać z ilością wypijanych filiżanek kawy. 

Jaka jest bezpieczna ilość kawy?

Bezpieczna ilość kawy, którą możemy wypić w ciągu dnia jest oczywiście zmienna w zależności od wieku, masy ciała, trybu życia czy występowania chorób, a nawet może być zmienna w zależności od diety. Przyjmuje się, że bezpieczna ilość kofeiny, którą możemy bezpiecznie spożyć w ciągu dnia to około 300 mg, co odpowiada 2-3 filiżankom kawy. Uznaje się, że taka dawka jest całkowicie bezpieczna dla osób zdrowych. Osoby cierpiące z powodu nadciśnienia tętniczego i innych chorób układu krążenia powinny zmniejszyć ilość kawy w diecie. 

Jaką kawę powinniśmy pić?

Oczywiście powinna być to kawa naturalna, najlepiej filtrowana, czyli z ekspresu. Powinniśmy zrezygnować w picia kaw przetworzonych – tzw. kaw 3 w 1 czy gotowych cappuccino w proszku. Zawierają one bowiem mnóstwo sztucznych dodatków, aromatów, słodzików, a także często tłuszczów utwardzanych, które niekorzystnie wpływają na zdrowie. Jeśli lubimy pić kawę rozpuszczalną powinniśmy wybierać kawę liofilizowaną, która pozbawiona jest dodatków, a w czasie jej produkcji nie stosuje się bardzo wysokich temperatur. 

Picie kawy ma więc swoje plusy i minusy. Jak zawsze należy jednak zachować umiar. Jeśli będziemy pić kilka dużych kubków kawy każdego dnia, z całą pewnością nie będzie ona wpływała korzystnie na nasze zdrowie. Jeśli zachowamy umiar kawa z całą pewnością  nie będzie szkodzić zdrowiu. Jeśli będziemy pamiętać o odpowiednich ilościach oraz odpowiednim sposobie przygotowania naparu, z całą pewnością będziemy mogli cieszyć się filiżanką ulubionego naparu każdego dnia. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
  • ODR Bratoszewice
  • KOWR
  • WDR