KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • ODR Bratoszewice
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Transport zwierząt rzeźnych – przepisy i polskie realia w praktyce

Opublikowano 26.01.2018 r.
Podczas tansportu zwierząt na ubój należy pamiętać, aby odbywał się on bez niepotrzebnych obrażeń ciała i cierpienia. Jak więc powinien wyglądać prawidłowy transport zwierząt rzeźnych. Oto przepisy i polskie realia w praktyce.

 

Transport zwierząt rzeźnych – wymogi UE

Zgodnie z prawem unijnym, zwierzęta należy transportować w sposób, który nie spowoduje urazu, niepotrzebnego cierpienia i upadków. Prawo europejskie regulujące dobrostan zwierząt podczas transportu dotyczy każdego, kto przewozi żywe zwierzęta kręgowe w związku z działalnością gospodarczą (hodowla) lub handlem, jak: rolnicy i hodowcy, rzeźnie, komercyjne hodowle zwierząt domowych, pośrednicy (skup i dalsza sprzedaż zwierząt, przewoźnicy) itp. Podczas gdy przepisy UE mają zastosowanie do wszystkich żywych zwierząt kręgowych przewożonych z przyczyn ekonomicznych, bardziej rygorystyczne elementy mają zastosowanie do transportu hodowlanych zwierząt gospodarskich, czyli: bydła, świń, koni i innych koniowatych (kucyki, osły i muły), owiec, kóz i drobiu (kury, kaczki, gęsi, indyki itp.). 


Transport zwierząt rzeźnych w Polsce

W Polsce mamy dosyć dobre przepisy dotyczące warunków utrzymania, transportu i ubijania zwierząt rzeźnych. Przepisy krajowe dotyczące przewozu zwierząt wynikają z Rozporządzenia Rady WE 1/2005 z dnia 22.12.2004 r. ws. Ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie WE nr 1255/97. Niestety pojawiają się doniesienia o skandalicznych warunkach utrzymania, a szczególnie transportu zwierząt do rzeźni. Są też liczne doniesienia o złym traktowaniu zwierząt przed i w trakcie uboju w rzeźniach. Bezwzględnie należy z tym walczyć. Odpowiedzialność za humanitarne traktowanie zwierząt w transporcie ponoszą pośrednicy i przewoźnicy, inspektorzy weterynarii, a także Policja i odpowiednie władze lokalne. Pamiętajmy, że to, w jaki sposób traktujemy nasze zwierzęta, świadczy o naszym człowieczeństwie! W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, aż 70-80% to przewozy zwierząt rzeźnych.

Transport zwierząt rzeźnych – jak informuje Inspekcja Weterynaryjna podstawowe stwierdzane nieprawidłowości to m.in.:

  • zbyt długi transport bez przerw na odpoczynek, pojenie i karmienie, zła jazda (np. ostre hamowanie i zakręty);
  • brak samoczynnych poideł w transporcie;
  • zbytnie stłoczenie zwierząt (grozi np. uduszeniem);
  • nieprawidłowe środki transportu i ich wyposażenie (np. brak boksów, kraty i szpary powodujące łamanie nóg, zbyt niskie boksy dla danego gatunku zwierząt);
  • nieprawidłowy załadunek i wyładunek zwierząt (np. brak rampy i zrzucanie ich z naczepy);
  • złe traktowanie (bicie, kopanie, straszenie, nieudzielanie pomocy w potrzebie);
  • transport zwierząt, które powinny być z tego wyłączone – np. chore, ranne i połamane, samice ciężarne, zwierzęta zbyt młode itp.

Transport zwierząt rzeźnych – środki zaradcze

Pamiętajmy, że zwierzęta same się nie obronią i to ludzie muszą dbać o respektowanie ich praw. W kwestii humanitaryzmu transportu zwierząt rzeźnych należy:

  1. Wzmocnić wymogi doboru i szkolenia personelu w transporcie i rzeźniach. Niedopuszczalne jest zatrudnianie ludzi nie mających pojęcia o zachowaniu i traktowaniu zwierząt oraz stosowanie przemocy i metod mogących wywoływać lęk, obrażenia lub cierpienie u zwierząt;
  2. Planować podróż dokładnie i z ograniczeniem czasu jej trwania do niezbędnego minimum;
  3. Pojazdy do transportu powinny być przedtem skontrolowane i zatwierdzone, podobnie jak wyposażenie dodatkowe (np. urządzenia do załadunku i rozładunku), które nie powinno ranić, uszkadzać, czy uśmiercać zwierząt. Najlepiej też, jeśli w transporcie będzie zainstalowany stały monitoring wizualny;
  4. Przestrzegać wymogów różnego rodzajów dokumentów, w tym certyfikatów kompetencji i autoryzacji przewoźników, certyfikatów transportu zwierząt, czy dzienników podróży;
  5. Inspekcja weterynaryjna musi być przeprowadzana odpowiednio często i uczciwie;
  6. Zwierzęta nie nadające się z różnych względów do transportu nie powinny być do niego przeznaczane i narażane na cierpienia z tym związane;
  7. Transport powinien być prowadzony odpowiednimi dla danego gatunku środkami i w odpowiednim czasie, z przerwami na karmienie i pojenie oraz odpoczynek i bezpośrednie kontrole stanu przewożonych zwierząt. Trzeba zapewnić wystarczającą dla danego gatunku oraz obsady wysokość i ilość miejsca na podłodze;
  8. W razie stwierdzenia w czasie transportu zwierząt poranionych, ze złamaniami lub innymi problemami, albo padłych, transport musi być przerywany i poddany natychmiastowej kontroli weterynaryjnej, z udzieleniem pomocy wymagającym tego zwierzętom.

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO