KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
23 września 2018

Jak naturalnie walczyć z jesiennymi infekcjami?

Zebrane plony z pól i sadów oraz zimne i zamglone poranki przypominają, że lato się kończy, zaczyna jesień, a wraz z nią sezon przeziębień i grypy. Jesienią i zimą większość z nas zapada na różnego rodzaju infekcje wirusowe, głównie górnych dróg oddechowych, dlatego należy znaleźć sposób na zwiększenie odporności organizmu w tym czasie.

Ze względu na panujące jesienią warunki pogodowe jesteśmy szczególnie narażeni na dolegliwości związane ze spadkiem odporności. Za większość jesienno-zimowych infekcji odpowiedzialne są wirusy wywołujące infekcje nosa, krtani, gardła, zapalenie zatok, czy grypę. Zdecydowanie rzadziej dochodzi do zakażeń bakteryjnych wywołujących, między innymi anginę. Powszechne i liczne infekcje wirusowe przenoszą się głownie drogą kropelkową, dlatego tak wielu z nas na nie zapada. Jedną z metod, dzięki której możemy ustrzec się przed zachorowaniem jest, po prostu, unikanie zatłoczonych miejsc, takich jak komunikacja miejska, czy centra handlowe. Co jednak zrobić, jeśli nie możemy unikać tego typu miejsc? 

Odporność, czyli...

Odporność to nic innego jak zdolność organizmu do obrony przed zagrażającymi mu czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Odporność organizmu zależy od wielu czynników, takich jak stan zdrowia, wiek oraz przebyte choroby. Możemy jednak wspierać układ odpornościowy aktywnością fizyczną, zdrową dietą oraz stylem życia. 

Pierwszą i najważniejszą barierą dla drobnoustrojów chorobotwórczych jest skóra i błony śluzowe. W okresie jesienno-zimowym szczególnie powinniśmy więc dbać o ich kondycję, pomagają w tym naturalne środki myjące zachowujące optymalne pH i poziom nawilżenia skóry. Śluzówki są szczególnie wrażliwe na wysuszenie i podrażnienia, dlatego w okresie zwiększonego ryzyka infekcji pamiętać trzeba o przyswajaniu odpowiedniej ilości witamin, zwłaszcza tych z grupy B, których źródłem są miedzy innymi drób, fasola, jajka, nabiał, ryby czy szpinak.

Najbardziej popularnym sposobem na wzmocnienie odporności, po który sięgamy przy początkowych objawach przeziębienia jest witamina C. To o silny przeciwutleniacz, wzmacniający odporność, najlepiej stosować witaminę C w połączeniu z rutyną, która przedłuża jej działanie. Badania wykazały jednak, że połączenie to owszem zmniejsza ryzyko zachorowania, zwłaszcza u osób prowadzących aktywny fizycznie tryb życia, natomiast nie skraca znacząco czasu trwania rozwiniętej infekcji.

Naturalne sposoby wzmacniania odporności

Dużą popularnością cieszą się naturalne sposoby wzmacniania odporności. Obecnie wiemy już jak ważny dla odporności jest stan jelit, a co za tym idzie odpowiednia, bogata w błonnik dieta oraz codzienna odpowiednia dawka ruchu. Stres, zwłaszcza przewlekły również powoduje obniżenie odporności organizmu, nie bez znaczenie jest także suplementacja witaminy D, zwłaszcza u dzieci oraz osób starszych w dawkach odpowiednich do wieku tj. dla dzieci 1000 j.m. u osób dorosłych 2000 j.m. a w przypadku stwierdzenia niedoborów nawet 4000 j.m.

Skutecznym sposobem na naturalne wzmocnienie odporności jest Echinacea, czyli często sadzona w przydomowych ogrodach jeżówka purpurowa. Korzeń jeżówki wykazuje silniejsze działanie niż ziele, ale z powodzeniem stosuje się obie części rośliny. Cechą, która wyróżnia jeżówkę spośród innych ziół o podobnym działaniu jest jej silne działanie stymulujące układ odpornościowy, pobudza bowiem układ immunologiczny dzięki temu przyspiesza leczenie i skraca czas trwania choroby.

Jeżówka działa również przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz antywirusowo, stosuje się ją również jako lek na choroby skórne. Na uwagę zasługuje także owoc dzikiej róży bardzo bogaty w witaminę C, oraz kwiaty i owoce czarnego bzu, które działają silnie antywirusowo, z ziół możemy w łatwy sposób przyrządzać zdrowe i pyszne herbatki, które popijane w jesienne wieczory wzmocnią odporność organizmu.

Ważnym czynnikiem wpływającym na odporność organizmu jest również sposób, w jaki radzimy sobie z infekcją, kiedy już nam się przytrafi. Statystyki pokazują, że zdecydowanie za często i bez wyraźnych wskazań stosuje się antybiotyki.

Nieodpowiednie, częste przyjmowanie antybiotyków zaburza działanie flory bakteryjnej jelit, która wzmacnia układ immunologiczny. Częste przyjmowanie antybiotyków prowadzi do osłabienia układu odpornościowego i w efekcie do częstszych zachorowań w przyszłości oraz, coraz częściej, do tak zwanej lekooporności, czyli do braku reakcji organizmu na podany lek. 

 

Odporność to niezwykle istotny czynnik wpływający na stan naszego zdrowia. O brakach w odporności zwykle przekonujemy się jesienią i zimą, kiedy jesteśmy w większym stopniu narażeni na infekcje. Warto więc dbać o odporność, najlepiej stosując sposoby naturalne i dbając o odpowiednią kondycję organizmu. 

 

Zobacz koniecznie: 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • WDR
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • KOWR
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
  • ODR Bratoszewice