KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Narodowy Instytut Wolności

WYSZUKIWARKA

Markety z obowiązkiem zaopatrzenia lokalnego?

Opublikowano 11.08.2018 r.
Zdaniem posła Michała Cieślaka musimy przywrócić poprzedni model rynkowy, utracony w wyniku ekspansji sieci handlowych, aby odbudować lokalne przetwórstwo i sprzedaż produktów rolnych. Czy zgadzacie się z tym pomysłem?

Jak podkreśla parlamentarzysta PIS, to szansa na dziesiątki miejsc pracy w każdym powiecie i ponowny rozwój rolnictwa. Poprzedni model rynkowy opierał się na małych rodzinnych sklepach spożywczych. Właściciel takiego sklepu zatrudniał od 2-3 osób i zaopatrywał się u lokalnych producentów - mleczarni, piekarni, masarni, przetwórni, hurtowni, giełdzie rolnej, kupował paliwo posiadał transport, konto w lokalnym banku, inwestował  - wszędzie pracowali ludzie, a rolnik dostarczał im swoje produkty.

Tak skonstruowany model rynkowy powodował, że środki finansowe znajdowały się lokalnej gospodarce w stałym obrocie w pewnym sensie w obiegu zamkniętym, ponieważ przepływały między uczestnikami tego rynku sklepikarzem, pracownikiem, rolnikiem, producentem.

W dobie marketów małe rodzinne sklepy nie wytrzymują konkurencji  - market ściąga gotówkę z regionu i transferuje ją do centrów zaopatrzenia gdzie często przywożone są towary z zagranicy lub w formie zysku transferuje do właścicieli. W efekcie wydane w markecie pieniądze nie wracają już do naszej lokalnej gospodarki tak jak miało to miejsce w poprzednim modelu – pisze w interpelacji skierowanej do ministra rolnictwa i premiera Cieślak

Propozycja, o której mówię ma polegać na obowiązku zaopatrzenia marketu w 40% artykułów rolno-spożywczych od producentów posiadających swoje zakłady  w powiecie, w którym znajduje się market lub od producentów z powiatu sąsiedniego ewentualnie z terenu województwa.

Załóżmy, że market 40% produktów asortymentu  rolno-spożywczych zaoferuje do sprzedaży z rynku lokalnego - oznacza to, że lokalne piekarnie, zakłady mleczarskie OSM, MOL przetwórnie, rolnicy dostarczą ten towar. Oznacz to wzrost zatrudnienia i zwiększenie zysków.

Takie rozwiązanie reguluje również problemy związane z dotychczasowymi barierami, jakie stawiały markety przed lokalnymi producentami  za wprowadzenie produktów do sprzedaży typu, opłaty pułkowe, gazetki reklamowe, produkcja na cenę, zwroty, płatność 6 miesięcy itp.

Proponowane rozwiązanie można skorelować z bonifikatą w przypadku nałożenia jednolitego podatku obrotowego od handlu na zasadzie dobrowolności zastosowania, można również zastosować wariant rumuński – mówi Michał Cieślak

Warto również zauważyć, że propozycja ta  wpisuje się przyszłe priorytety nowej perspektywy finansowej UE z zakresu regionalizacji polityki rolnej. 

Pytanie czy możliwe jest wprowadzenie powyżej przedstawionych rozwiązań ….?

 

Źródło: Interpelacja posła Michała Cieślaka

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO