KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • ODR Bratoszewice

WYSZUKIWARKA

Markety z obowiązkiem zaopatrzenia lokalnego?

Opublikowano 11.08.2018 r.
Zdaniem posła Michała Cieślaka musimy przywrócić poprzedni model rynkowy, utracony w wyniku ekspansji sieci handlowych, aby odbudować lokalne przetwórstwo i sprzedaż produktów rolnych. Czy zgadzacie się z tym pomysłem?

Jak podkreśla parlamentarzysta PIS, to szansa na dziesiątki miejsc pracy w każdym powiecie i ponowny rozwój rolnictwa. Poprzedni model rynkowy opierał się na małych rodzinnych sklepach spożywczych. Właściciel takiego sklepu zatrudniał od 2-3 osób i zaopatrywał się u lokalnych producentów - mleczarni, piekarni, masarni, przetwórni, hurtowni, giełdzie rolnej, kupował paliwo posiadał transport, konto w lokalnym banku, inwestował  - wszędzie pracowali ludzie, a rolnik dostarczał im swoje produkty.

Tak skonstruowany model rynkowy powodował, że środki finansowe znajdowały się lokalnej gospodarce w stałym obrocie w pewnym sensie w obiegu zamkniętym, ponieważ przepływały między uczestnikami tego rynku sklepikarzem, pracownikiem, rolnikiem, producentem.

W dobie marketów małe rodzinne sklepy nie wytrzymują konkurencji  - market ściąga gotówkę z regionu i transferuje ją do centrów zaopatrzenia gdzie często przywożone są towary z zagranicy lub w formie zysku transferuje do właścicieli. W efekcie wydane w markecie pieniądze nie wracają już do naszej lokalnej gospodarki tak jak miało to miejsce w poprzednim modelu – pisze w interpelacji skierowanej do ministra rolnictwa i premiera Cieślak

Propozycja, o której mówię ma polegać na obowiązku zaopatrzenia marketu w 40% artykułów rolno-spożywczych od producentów posiadających swoje zakłady  w powiecie, w którym znajduje się market lub od producentów z powiatu sąsiedniego ewentualnie z terenu województwa.

Załóżmy, że market 40% produktów asortymentu  rolno-spożywczych zaoferuje do sprzedaży z rynku lokalnego - oznacza to, że lokalne piekarnie, zakłady mleczarskie OSM, MOL przetwórnie, rolnicy dostarczą ten towar. Oznacz to wzrost zatrudnienia i zwiększenie zysków.

Takie rozwiązanie reguluje również problemy związane z dotychczasowymi barierami, jakie stawiały markety przed lokalnymi producentami  za wprowadzenie produktów do sprzedaży typu, opłaty pułkowe, gazetki reklamowe, produkcja na cenę, zwroty, płatność 6 miesięcy itp.

Proponowane rozwiązanie można skorelować z bonifikatą w przypadku nałożenia jednolitego podatku obrotowego od handlu na zasadzie dobrowolności zastosowania, można również zastosować wariant rumuński – mówi Michał Cieślak

Warto również zauważyć, że propozycja ta  wpisuje się przyszłe priorytety nowej perspektywy finansowej UE z zakresu regionalizacji polityki rolnej. 

Pytanie czy możliwe jest wprowadzenie powyżej przedstawionych rozwiązań ….?

 

Źródło: Interpelacja posła Michała Cieślaka

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj