KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
1 czerwca 2018

Co jeść, żeby mieć dobre wyniki krwi?

Krew to płynna tkanka, której prawidłowe funkcjonowanie ma niezwykle istotny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Złożona jest z komórek, inaczej nazywanych krwinkami lub elementami morfotycznymi krwi oraz osocza. Nieprawidłowe wyniki morfologii, czyli nieodpowiednie ilości lub budowa poszczególnych rodzajów krwinek powinny skłonić nas do zmiany diety. Jakie produkty warto więc włączyć do jadłospisu z korzyścią dla krwi? 

Najczęstsza choroba krwi - anemia

Podstawową funkcją krwi jest transport tlenu z płuc do komórek organizmu, pełnią ją krwinki czerwone, czyli erytrocyty. Do transportowania tlenu niezbędne jest żelazo znajdujące się w hemoglobinie, jeśli w naszej diecie jest zbyt mało żelaza lub substancji odpowiedzialnych za jego wchłanianie, czy transport w organizmie, może dojść do anemii. Anemia jest chorobą objawiającą się osłabieniem, ciągłym zmęczeniem, bladością skóry, zawrotami głowy, szumami usznymi, a jej najczęstszą przyczyną jest zbyt mała ilość żelaza w diecie. Mogą ją powodować także niedobory kwasu foliowego, witamin z grupy B i innych substancji. Odpowiednia ilość żelaza w diecie zapobiega niedokrwistości, jeśli przyczyną choroby nie są zaburzenia wchłaniania żelaza. Dlatego po zdiagnozowaniu anemii konieczne jest również poznanie jej przyczyn, czyli przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, która wykluczy inne choroby mogące być je przyczynami – zaburzenia wchłaniania żelaza, stan zapalny żołądka, jelit lub nowotwory czy nietolerancje pokarmowe. 

Produkty dobre dla krwi:

    • Mięso

Jest najbogatszym źródłem żelaza. Żelazo zawarte w mięsie to tzw. żelazo hemowe, czyli połączenie żelaza i białka hemoglobiny, jest ono lepiej przyswajalne niż żelazo pochodzenia roślinnego. Bogate w żelazo są również podroby, np. wątróbka. Trzeba także pamiętać, że mięso jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy, które również są ważne z punktu widzenia procesów krwiotwórczych, w szczególności w procesie powstawania krwinek czerwonych. 

    • Pokrzywa

Jest dobrym źródłem żelaza, jest to jednak żelazo niehemowe, więc trudniej przyswajalne. Żelazo pochodzenia roślinnego wchłania się najlepiej, kiedy jego źródła spożywane są razem z żelazem pochodzenia zwierzęcego. Przy głębokiej anemii zalecane jest więc takie komponowanie posiłków, aby zawierały źródła żelaza pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Herbata z pokrzywy będzie doskonałym napojem do posiłku. Bogactwo witamin i minerałów zawartych w pokrzywie wpływa także bardzo korzystnie na procesy krwiotwórcze, tworzenie krwinek czerwonych. Poza herbatą z liści pokrzywy można także pić sok z pokrzyw,  który jest źródłem minerałów i witamin. Sok z pokrzyw przygotowuje się wiosną, można go również mrozić na zimę. Jest bardziej skuteczny w leceniu anemii w porównaniu z herbatą pokrzywową.  

    • Warzywa liściaste

Są źródłem kwasu foliowego, czyli witaminy B9, która odgrywa ważną rolę w procesach krwiotwórczych. Kwas foliowy wraz z witaminą B12 uczestniczą w procesie tworzenia i dojrzewania krwinek czerwonych. Dlatego włączenie do diety ich źródeł jest ważne w prawidłowym leczeniu anemii. Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, wpływa więc na procesy podziałów komórkowych, jest także istotny procesach tworzenia komórek macierzystych krwi. 

    • Źródła witaminy C

Witamina C jest czynnikiem istotnym w procesie wchłaniania żelaza, dlatego to czesty składnik suplementów diety zawierających żelazo. Ze względu na korzystne oddziaływanie na procesy wchłaniania żelaza warto pamiętać o źródłach witaminy C, np. warzywach czy natce pietruszki w czasie spożywania posiłków mięsnych. 

    • Buraki

Poprawiają poziom hemoglobiny, zawierają spore ilości kwasu foliowego, witaminy z grupy B, witaminy C, a także żelaza. Buraki wpływają więc pozytywnie na procesy krwiotwórcze i poziom żelaza. Można je jeść w postaci surówek, sałatek lub przygotować sok, najlepiej z dodatkiem marchwi i jabłka.

Prawidłowe komponowanie posiłków pozwala zwiększyć ilość żelaza w diecie i wpłynąć na jego prawidłowe wchłanianie. Pozwoli to na zapobieganie, a także skuteczne leczenie anemii. 

 

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • KOWR
  • WDR
  • ODR Bratoszewice
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie