KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
8 czerwca 2018

Co kolor warzyw i owoców mówi o ich właściwościach?

Znaczenie barw owoców i warzyw nie ogranicza się jedynie do walorów estetycznych. Czy wiecie, że kolory te są informacją o zdrowotnych zaletach danego produktu. Aby skorzystać z całej palety korzystnych właściwości, warto jeść kolorowo nie tylko wiosną i latem!

Kolor czerwony

Produkty o barwie czerwonej (np. buraczki, pomidory, truskawki czy papryka) pobudzają krążenie krwi, dodają energii i zwiększają chęć do pracy. Wspomogą także procesy przemiany materii. Z czerwienią nie można jednak przesadzać, gdyż jej nadmiar może spowodować problemy z zasypianiem i rozdrażnienie. 

Kolor zielony

Żywność o kolorze zielonym (np. różne odmiany sałaty, groszek) korzystnie wpływają na pracę mózgu i działają uspokajająco

Kolor pomarańczowy 

Za afrodyzjaki uważa się natomiast potrawy o kolorze pomarańczowym. Dynia, morele czy mandarynki dodają energii i poprawiają nastrój. 

Kolor biały 

Uspokajające właściwości przypisywane są z kolei potrawom o zabarwieniu białym (np. nabiał, ryż, kalafior, biała rzodkiew).

Kolor żółty i niebieski

O ile żółte potrawy wykorzystuje się, by pobudzająco działać na apetyt, to barwa niebieska tłumi tego typu odruchy (jej wykorzystywanie zaleca się więc osobom odchudzającym się). Niebieskie warzywa i owoce (np. winogrona, jagody, porzeczki) zawierają także antocyjany korzystnie wpływające na wzrok i pracę naczyń krwionośnych.

Wpływ najróżniejszych barw na to, co i jak jemy, na co dzień analizują naukowcy Uniwersytetu w Wageningen (Holandia). Doświadczenia przeprowadzają w specjalnej jadłodajni, w której monitorowane są zachowania klientów w różnych okolicznościach (np. zmieniona barwa światła, określone typy posiłków, różnorodna muzyka). Badacze z pokorą zaznaczają jednak, że do rezultatów badań podchodzić trzeba z pewną dozą dystansu, gdyż ogromną rolę w naszych wyborach żywieniowych odgrywają… rutyna i przyzwyczajenia.

Trudno dobierać posiłki pod kątem jednego koloru, znacznie lepiej, łatwiej i smaczniej jest dbać o różnorodność barw na naszym stole. W ten sposób, wraz z żywnością, dostarczymy organizmowi całą paletę korzystnych substancji.

Jeść kolorowo, to jeść zdrowo!

 

 

kontakt1.jpg
Magdalena Przybylak-Zdanowicz

Magdalena Przybylak-Zdanowicz dziennikarka i współautorka poradników zielarskich, kosmetycznych (z serii "ABC Kosmetyki Naturalnej") i kulinarnych. Każdego roku opracowuje Ekologiczny Poradnik Księżycowy oraz współtworzy "Kalendarz Rolników". Współpracuje z czasopismem i portalem o produktach ekologicznych Biokurier.pl, oraz czasopismem dla rolników ekologicznych Eko Arka www.ekoarka.com.pl. Laureatka wyróżnienia w konkursie na najciekawszą publikację związaną z rolnictwem ekologicznym. Od kilku lat, wspólnie z mężem, prowadzi certyfikowane gospodarstwo ekologiczne Warmińska-Ekozagroda na Warmii specjalizujące się w uprawie zbóż i roślin wysokobiałkowych. Miłośniczka gotowania, kuchni francuskiej, kosmetyki naturalnej i powrotu do źródeł.

Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

 

REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • WDR
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • ODR Bratoszewice
  • KOWR