KalendarzRolników.pl
Nie masz jeszcze konta?
22 kwietnia 2018

Jak promować sołectwo?

Po pierwsze, należy sobie odpowiedzieć na pytanie: czym jest promocja sołectwa? Definicja tego pojęcia jest bardzo szeroko. To nie tylko miejsce, ale też ludzie i wydarzenia. Warto, więc wykorzystać szeroko rozumiane walory, którymi może się pochwalić sołectwo. 

Walory sołectwa mogą dotyczyć aspektów: turystycznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych czy umiejętności mieszkańców wsi. Dzięki takiej analizie można skupić się na dwóch czy trzech najważniejszych pomysłach. A przede wszystkim znaleźć element, który wyróżnia daną miejscowość na tle innych. Wiedza ta może się przydać, np. do utworzenia wioski tematycznej czy zagrody edukacyjnej. 

Promocja miejscowości

W ramach promocji warto zadbać o zewnętrzny wizerunek miejscowości. Tak, aby było czysto i estetycznie. We wsi mogą pojawić się tablice, przybliżające najważniejsze wydarzenia z jej historii czy ciekawe miejsca warte zobaczenia. Mogą to być ścieżki rowerowe, trasy nordic walking, izby regionalne, parki, zabytki, pomnikowe okazy drzew czy punkty widokowe. Warto też mieć lokalnego przewodnika turystycznego, który oprowadzi zwiedzających po miejscowości.

Jeśli na terenie wsi znajdują się obiekty, które mają wartość zabytkową, to warto zadbać o dostęp do nich. Na tablicy umieścić informację, w jakich godzinach i kiedy można je zwiedzać. A gdy obiekt jest zamknięty, to podaj numer telefonu do osoby posiadającej klucze. Elementem promocji jest też logo czy „herb sołectwa”. Najlepiej, aby pojawiał się na wszystkim, co jest związane z wsią. A więc plakatach, stronie internetowej, banerach, ogłoszeniach, gadżetach, itp.

Dużą siłę promocyjną mają też cykliczne wydarzenia o unikatowej wartości. Najlepiej, aby odbywały się one co roku w tym samym terminie. Najbardziej sprawdzają się dni wolne od pracy oraz święta. Informacje o lokalnych atrakcjach warto przekazać do punktów informacji turystycznej, PTTK, wydziałów promocji sąsiednich gmin i powiatów.

Sołectwo można promować, wykorzystując do tego celu współczesne narzędzie, oferowane przez marketing. Najlepiej skupić się na dwóch lub trzech z nich. Obecnie podstawowym narzędziem promocyjnym jest Internet. Chodzi nie tylko o strony internetowe, ale też media społecznościowe. W związku z tym daje on spore możliwości. Można założyć stronę wsi, korzystając z bezpłatnych kreatorów. Nie wymagają one wiedzy technicznej od użytkowników i są proste w obsłudze. Zazwyczaj można liczyć na darmowy hosting strony. Nadal popularne jest zakładanie kont na Facebooku. Dla wielu sołectw stanowi ono jeden z najważniejszych kanałów przekazywania informacji mieszkańcom. Kolejnymi możliwościami są założenie bloga czy prowadzenie kanału w serwisie YouTube. Do promocji można też wykorzystać stronę urzędu gminy. I tam zamieszczać informację o wydarzeniach z życia wsi. Decydując się na wykorzystanie Internetu do promocji sołectwa należy pamiętać o kilka zasadach. Po pierwsze, o sile tego narzędzia decyduje systematyczność oraz ciekawy sposób przekazywania informacji. Po drugie, jeśli strona czy konto na Facebooku będą rzadko aktualizowane, to nie będzie dużej oglądalności. Potrzebne, więc będą osoby, które przygotują teksty i zrobią zdjęcia. Po trzecie, szczególną uwagę trzeba zwrócić na wygląd strony. Powinna być uporządkowana. W praktyce oznacza to dbałość o sposób umieszczania zdjęć, wielkość i rodzaj używanych czcionek.

Kreatory bezpłatnych stron internetowych:

- WIX (http://pl.wix.com) - to jeden z najpopularniejszych, a zarazem oferujących największe możliwości, darmowych generatorów stron internetowych - dostępny w języku polskim;
- IMCreator (http://www.imcreator.com) – funkcjonalny, ale nie posiada wersji w języku polskim;
- Weebly (http://weebly.com) – dostępny w języku polskim;
- Jigsy (http://jigsy.com) – brak polskiej wersji językowej, posiada wbudowane i bezpłatne grafiki;
- DoodleKit (http://www.doodlekit.com) - nie posiada polskiej wersji językowej. Można tworzyć rozbudowane formularze;
- WebWave CMS.

Blog za darmo:
- WordPress.com;
- Blogger.com;
- blog.pl;
- blox.pl;
- bloog.pl;
- tumblr.com.

 

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
REKLAMA

Redakcja

Bartosz Woźniak

redaktor naczelny

tel : 664 029 592

tel: 54 235 52 61

naczelny@kalendarzrolnikow.pl

Wydawca

WDR
ul. Modra 23
87-807 Włocławek
www.wydawnictwodr.pl

 

Tu nas znajdziesz

Napisz do nas


pozycje oznaczone * muszą być wypełnione
Partnerzy
  • WDR
  • MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
  • Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
  • KOWR
  • ODR Bratoszewice